“Ahmed Jabari: Eliminated”: la propaganda de guerra d’Israel a les xarxes

Mentre milers de persones arreu del món s’horroritzen en rebre notícies de l’operació militar d’Israel a Gaza, el compte de Twitter de l’exèrcit israelià dispara sense descans tot tipus d’artilleria: fotografies, vídeos, gràfics, articles del blog… ElMentre milers de persones arreu del món s’horroritzen en rebre notícies de l’operació militar d’Israel a Gaza, el compte de Twitter de l’exèrcit israelià dispara sense descans tot tipus d’artilleria: fotografies, vídeos, gràfics, articles del blog… El mateix material es difon també a través del perfil de l’exèrcit a Facebook. Objectiu: convèncer l’opinió pública internacional de les raons d’Israel per llançar l’operació Marge Protector, en la qual més de 700 palestins i 32 israelians han perdut la vida, un balanç que ja fa dies que supera el de l’anterior ofensiva, l’operació Pilar Defensiu, al 2009.

“Ahmed Jabari: Eliminated”. Amb aquest tuit, que confirmava la mort del líder de Hamàs Ahmed Jabari, va arrencar la campanya del 2009 en la franja de Gaza. Al mateix temps, l’exèrcit pujava al seu canal de Youtube un vídeo breu, en blanc i negre, on es podia percebre l’atac aeri al cotxe que conduïa Jabari. mateix material es difon també a través del perfil de l’exèrcit a Facebook. Objectiu: convèncer l’opinió pública internacional de les raons d’Israel per llançar l’operació Marge Protector, en la qual més de 700 palestins i 32 israelians han perdut la vida, un balanç que ja fa dies que supera el de l’anterior ofensiva, l’operació Pilar Defensiu, al 2009. “Ahmed Jabari: Eliminated”. Amb aquest tuit, que confirmava la mort del líder de Hamàs Ahmed Jabari, va arrencar la campanya del 2009 en la franja de Gaza. Al mateix temps, l’exèrcit pujava al seu canal de Youtube un vídeo breu, en blanc i negre, on es podia percebre l’atac aeri al cotxe que conduïa Jabari.

L’operació del 2009 a Gaza es considera el primer conflicte militar en què van entrar en joc les xarxes socials. Tant l’exèrcit israelià com Hamàs van difondre vídeos a través de Youtube i van publicar missatges i imatges a Twitter i Facebook que van generar debats seguits per civils i periodistes d’arreu del món.

Quan a finals del 2008 van començar els atacs a Gaza, el govern israelià va decidir fer el salt a les xarxes socials i deixar de banda les tradicionals rodes de premsa. El canvi comunicatiu depenia del Ministeri de Defensa, l’Agència Jueva i l’ex oficial de l’exèrcit Yarden Vatikai. “En termes de comunicar el nostre missatge, el futur està als nous mitjans de comunicació. L’exèrcit israelià s’ha traslladat a Internet per guanyar els cors i les ments”, va explicar el llavors portaveu de l’exèrcit.

La nova estratègia va incloure el que va ser el primer canal oficial d’un exèrcit nacional a Youtube. Paral·lament al canal, on es van començar a publicar vídeos dels atacs i altres tipus de continguts, com un vídeoblog diari on parlaven els portaveus de l’exèrcit, es van crear els comptes oficials de l’exèrcit israelià a altres plataformes socials, com Facebook i Twitter.

Cinc anys més tard, tant al Twitter com al Facebook de l’exèrcit israelià predominen els gràfics i les infografies que semblen voler contrarestar els arguments humanitaris que gran part de la comunitat internacional esgrimeix per condemnar l’operació i exigir a Israel la seva aturada immediata. A continuació us en deixem una mostra:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: